BELED Fourth Year Syllabus

B.El.Ed 4th Year Syllabus & Question Papers ( BU, DU, MJPRU & Others )

B.El.Ed Fourth Year Syllabus

This article contains a full 4th-year Syllabus of B.El.Ed in both English & Hindi for BU, DU, MJPRU & Others.

इस आर्टिकल  में अंग्रेजी और हिंदी दोनों में B.El.Ed का पूरा 4-वर्षीय पाठ्यक्रम शामिल है।
Beled Fourth Year Syllabus
Beled Fourth Year Syllabus Hindi

B.El.Ed Fourth Year Syllabus Subject:- Curriculum Studies

Beled Fourth Year Syllabus Curriculum Studies
Subject: -Curriculum Studies
MM:100 (Internal 20, External 80) Course Content

Unit 1 Determinants of curriculum: national aspirations and needs; culture; social change; value system and ideological factors. 

Unit 2 Basic considerations in curriculum design (regarding John Dewey); the learner, the subject;the teacher; the milieu.

Unit 3 The curriculum; curriculum and syllabus; curriculum and textbooks; curriculum as the teacher’s program for the school day; hidden curriculum 
(reflections of sex-stereotype, prejudice against linguistic and religious minorities, etc.)

Unit 4 Curriculum organization: subject-centered; thematic; activity or experience-based (child-centered). Study of an innovative curriculum (Basic curriculum as an example of the past and anyone innovative curriculum in the present).
 
Unit 5 Influences shaping the daily curriculum: ideological factors; children’s social background; teacher’s social background; physical conditions of the school.
 
Unit 6 Curriculum evaluation: role of evaluation in the curriculum improvement process; principles of curriculum evaluation such as goal-oriented, continuous, comprehensive, diversified, systematic,.; models of curriculum evaluation- Tyler Bloom model, illuminative paradigm, Stake’s countenance model, etc.
 
Unit 7  Practicum: Study of a primary school in (1) a slum; and (2) in a middle-class locality
(i) Studying a curriculum in action
(ii) Testing a course 
(iii) Classroom observations
(iv) Control of curriculum                                                       

 



B.El.Ed Fourth Year Syllabus (Hindi) Subject:- Curriculum Studies

Beled Fourth Year Syllabus Curriculum Studies in Hindi
MM:100 (आंतरिक 20, बाहरी 80) पाठ्यक्रम सामग्री

 

इकाई 1 पाठ्यक्रम के निर्धारक: राष्ट्रीय आकांक्षाओं और जरूरतों; संस्कृति; सामाजिक परिवर्तन; मूल्य प्रणाली और वैचारिक कारक. 


इकाई 2 पाठ्यक्रम डिजाइन में बुनियादी विचार (जॉन डेवी के संबंध में); शिक्षार्थी, विषय; शिक्षक; वातावरण.

इकाई 3 पाठ्यक्रम; पाठ्यक्रम और पाठ्यक्रम; पाठ्यक्रम और पाठ्यपुस्तकें; स्कूल के दिन के लिए शिक्षक के कार्यक्रम के रूप में पाठ्यक्रम; छिपा पाठ्यक्रम (सेक्स-स्टीरियोटाइप, भाषाई और धार्मिक अल्पसंख्यकों के खिलाफ पूर्वाग्रह, आदि के प्रतिबिंब)

इकाई 4 पाठ्यचर्या संगठन: विषय केंद्रित; विषयगत; गतिविधि या अनुभव-आधारित (चाइल्ड-केंद्रित). एक अभिनव पाठ्यक्रम का अध्ययन (अतीत का एक उदाहरण के रूप में बुनियादी पाठ्यक्रम और वर्तमान में किसी भी अभिनव पाठ्यक्रम).

इकाई 5 दैनिक पाठ्यक्रम को आकार देने के प्रभाव: वैचारिक कारक; बच्चों की सामाजिक पृष्ठभूमि; शिक्षक की सामाजिक पृष्ठभूमि; स्कूल की शारीरिक स्थिति.

इकाई 6 पाठ्यचर्या मूल्यांकन: पाठ्यक्रम सुधार प्रक्रिया में मूल्यांकन की भूमिका; पाठ्यक्रम मूल्यांकन के सिद्धांत जैसे लक्ष्य उन्मुख, सतत, व्यापक, विविध, व्यवस्थित,.; पाठ्यक्रम मूल्यांकन के मॉडल- टायलर ब्लूम मॉडल, प्रबुद्ध प्रतिमान, स्टेक की गिनती मॉडल, आदि

इकाई 7 अभ्यास: (1) एक झुग्गी बस्ती में एक प्राथमिक स्कूल का अध्ययन; और (2) एक मध्यम वर्ग के इलाके में (i) कार्रवाई में पाठ्यक्रम का अध्ययन (ii) किसी पाठ्यक्रम का परीक्षण करना (iii) कक्षा अवलोकन (iv) पाठ्यचर्या का नियंत्रण

Paper- XIX: B.El.Ed Children’s Physical and Emotional Health, School Health and Education (Syllabus)

B.El.Ed Children's Physical and Emotional Health, School Health and EducationB.El.Ed Children's Physical and Emotional Health, School Health and Education
Course Content

 

MM:50 (Internal 10, External 40)
 
Unit 1: Understanding Health and Well- Being
• The meaning of health and well-being
• Understanding the linkages between poverty, inequality, and health
• Health hazards of different pollution-air pollution, water pollution, and noise pollution

Unit 2: Understanding Children’s’ Health Needs
 • Reciprocal Linkage between Health and Education 
• Personal hygiene-importance of personal hygiene- care of the eye, teeth, ear, and hair, importance of different parts of the body
• Morbidity Mapping- Methods, observation, daily notes

Unit 3: Health of Children in the Context of School 
• Mid Day Meal Programme: Rationale, Objectives, Components, Functioning, Concept of Classroom Hunger
• Measuring the Health of the School-issues of toilets, sanitation, and water
• Role of the teacher and engagement with the programs
• Capturing children’s perceptions of food and mid-day meal

Unit 4: Role of yoga and physical exercises in Children’s Physical and Emotional Health
 
Unit 5: School Health Services in India

 

पेपर- XIX: B.El.Ed बच्चों के शारीरिक और भावनात्मक स्वास्थ्य, स्कूल स्वास्थ्य और शिक्षा (Hindi)

MM:50 (आंतरिक 10, बाहरी 40)
 
इकाई 1: स्वास्थ्य और अच्छी तरह से समझना• स्वास्थ्य और भलाई का अर्थ
• गरीबी, असमानता, और स्वास्थ्य के बीच संबंधों को समझना
• विभिन्न प्रदूषण-वायु प्रदूषण, जल प्रदूषण, और ध्वनि प्रदूषण के स्वास्थ्य के खतरे

इकाई 2: बच्चों के स्वास्थ्य की जरूरतों को समझना • स्वास्थ्य और शिक्षा के बीच पारस्परिक संबंध 
• व्यक्तिगत स्वच्छता-व्यक्तिगत स्वच्छता का महत्व- आंख, दांत, कान, और बालों की देखभाल, शरीर के विभिन्न भागों के महत्व
• रुग्णता मानचित्रण- तरीके, अवलोकन, दैनिक नोट्स

इकाई 3: स्कूल के संदर्भ में बच्चों के स्वास्थ्य • मध्याह्न भोजन कार्यक्रम: तर्क, उद्देश्य, घटक, कार्य, कक्षा भूख की अवधारणा
• शौचालय, स्वच्छता और पानी के स्कूल के मुद्दों के स्वास्थ्य को मापने
• शिक्षक की भूमिका और कार्यक्रमों के साथ सगाई
• भोजन और मध्यान्ह भोजन के बच्चों की धारणा पर कब्जा

इकाई 4: बच्चों के शारीरिक और भावनात्मक स्वास्थ्य में योग और शारीरिक व्यायाम की भूमिका

इकाई 5: भारत में स्कूल स्वास्थ्य सेवाएं

Paper-XX: B.El.Ed Gender and Schooling Syllabus

Beled Fourth Year Syllabus Gender and Schooling
MM:50 (Internal 10, External 40)
 
Course Content
 
Unit 1 Sex and Gender: psychological and sociological perspectives (Radical Feminist, Socialist – Feminist, Psychoanalytic and other Perspectives) and recent debates.

Unit 2 Social construction of Gender: socialization, family and gender identity; the media, gender roles, and stereotypes; caste, class, community, and gender relations.

Unit 3 Gender inequalities in schooling: organization of schooling; gender bias in textbooks, curricular choices, and the hidden curriculum (teacher attitudes, classroom interaction, and peer culture).

Unit 4 Gender and schooling: case studies of interventions in school education; reflection from the field and strategies for change.


पेपर-XX: B.El.Ed लिंग और स्कूली पाठ्यक्रम (Hindi)

Beled Fourth Year Syllabus Gender and Schooling in Hindi
MM:50 (आंतरिक 10, बाहरी 40)

इकाई 1 सेक्स और लिंग: मनोवैज्ञानिक और समाजशास्त्रीय दृष्टिकोण (मूलवादी नारीवादी, समाजवादी – नारीवादी, मनोविश्लेषण और अन्य परिप्रेक्ष्य) और हाल ही में बहस.

इकाई 2 लिंग का सामाजिक निर्माण: समाजीकरण, परिवार और लिंग पहचान; मीडिया, लिंग भूमिकाओं और स्टीरियोटाइप; जाति, वर्ग, समुदाय और लिंग संबंध.
 
इकाई 3 स्कूली शिक्षा में लिंग असमानता: स्कूली शिक्षा के संगठन; पाठ्यपुस्तकों में लिंग पूर्वाग्रह, पाठयक्रम विकल्प और छिपा पाठ्यक्रम (शिक्षक दृष्टिकोण, कक्षा बातचीत और सहकर्मी संस्कृति).

इकाई 4 लिंग और स्कूली शिक्षा: स्कूल शिक्षा में हस्तक्षेप के मामले में अध्ययन; क्षेत्र और परिवर्तन के लिए रणनीति से प्रतिबिंब.

 

B.El.Ed Fourth Year Syllabus Computer Education

Beled Fourth Year Syllabus Computer Education

B.El.Ed Fourth Year Syllabus Computer Education ( Hindi )

Beled Fourth Year Syllabus Computer Education Hindi

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Language

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Language


Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Language ( Hindi )

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Language in Hindi

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Mathematics

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Mathematics

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Mathematics in Hindi

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Mathematics in Hindi

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Natural Science

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Natural Science

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Natural Science ( Hindi )

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Natural Science Hindi

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Social Science

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Social Science

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Social Science ( Hindi )

Beled Fourth Year Syllabus Pedagogy of Social Science Hindi

Beled Fourth Year Syllabus Special Education

Beled Fourth Year Syllabus Special Education


Beled Fourth Year Syllabus Special Education ( Hindi )

Beled Fourth Year Syllabus Special Education Hindi

See More on B.EL.Ed

B.El.Ed Books, Question Papers, Notes, Syllabus 2020-2021

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top